Je zou Lean kunnen zien als een methodiek die afspraken maakt over hoe wij met elkaar moeten communiceren. Tussen organisaties, tussen klant en organisatie, tussen afdelingen, tussen manager en medewerkers en uiteraard tussen medewerkers onderling. Lean tools helpen bij communicatie in de verbeterrichting die klantwaarde vooropstelt.
Communiceer voldoende met elkaar
Een gebrek aan juiste communicatie zorgt voor veel problemen. Veel conflicten tussen landen, tussen organisaties, tussen afdelingen en tussen mensen kunnen worden herleid naar een gebrek aan communicatie in het verleden.
Lean toolbox
Als we kijken naar de Lean toolbox en naar de 14 principes zoals geformuleerd door J.K. Liker in The Toyota Way, dan wordt ons het volgende duidelijk: Lean gaat over goed communiceren. De 14 principes vertellen je op verschillende manieren dat we beter met elkaar moeten communiceren. De Lean toolbox geeft aan hoe we beter met elkaar kunnen communiceren.
Communiceer voordat iets een probleem wordt
Het meest in het oog springende voorbeeld is het verbeterbord (de daily standup). Dit is een methodiek om op een gestructureerde manier en op een vast tijdstip te communiceren. Heb je lekker gewerkt? Hoe presteert het proces? Wat kan beter? Wie doet wat om het proces verder te verbeteren in de richting die we met elkaar hebben afgesproken? Kortom het geeft je de ruimte en tijd om met elkaar te communiceren voordat iets een probleem wordt.
Klagen, discussies en vragen voorkomen
Neem 5S Lean Management, we maken duidelijk aan de deelnemers van het proces wat van hen verwacht wordt. Dit communiceren we via allerlei visuele technieken zoals schaduwborden en lijnen op de grond. Dit voorkomt onnodige (klagen, discussie, vragen) communicatie over het zoeken naar materiaal en gereedschap, laat staan de frustratie die het met zich mee brengt als we dit niet 5s zouden inrichten.
Kanban
Een ander voorbeeld zijn Kanban systemen. We spreken met elkaar af wat het optimale (min en max) voorraadniveau is en hoe het bestelsysteem zou moeten verlopen. Ondersteund door visuele technieken geven we aan de deelnemers van het proces aan of er voldoende voorraad is. Daarnaast geven we aan wanneer en hoeveel er besteld moet worden.
Start ook met Lean!
Kortom: is communicatie een probleem op uw afdeling? Overweeg eens met Lean te starten. Het zal u verbazen hoe constructief de communicatielijnen zullen verlopen na slechts een half jaar. Bekijk daarom eens of er een interessante training op het gebied van Lean Six Sigma voor u en uw organisatie is!
Mooi verhaal. Wij zetten Hoshin Kanri in en wat blijkt is dat onze managers messcherp leren verwoorden wat hun belangrijkste focuspunten zijn. En pas als je het goed kunt uitleggen, kom je ook tot het behalen van resultaten.