Blog

Als organisatie sterk staan en optimaal gebruik maken van tijd gedurende de Corona-epidemie

Op 17 Maart 2020 zijn een aantal nieuwe maatregelen aangekondigd om de Corona-crisis het hoofd te bieden en het bedrijfsleven te stabiliseren. Deze maatregelen dienen als een vervanging van de huidige acties die de overheid heeft ondernomen. Voor het bedrijfsleven is de vervanging van de werktijdverkorting het meest relevant. In plaats van de werktijdverkorting, die […]

Lees Verder
Lean Six Sigma

Uitval verminderen met Lean Six Sigma!

Cursist Rob Eerenberg heeft zich beziggehouden met het automatische proces omtrent bankmutaties. Het streven is om dit zo veel mogelijk te automatiseren. Het uitvalpercentage van automatische bankmutaties lag voorafgaand aan het project op 6,4 procent. Het doel van de cursist is om dit aanzienlijk te verminderen. Benieuwd of dit gelukt is? Lees het in deze […]

Lees Verder

Incidenten sneller afgehandeld door versimpelde werkwijze

Logius is als dienst digitale overheid verantwoordelijk voor het beheer en de doorontwikkeling van diensten en standaarden die voor de Nederlandse overheid zijn ontwikkeld. Miljoenen burgers en veel bedrijven maken gebruik van de diensten van Logius voor hun contacten met de overheid. Doordat het beheer centraal plaatsvindt, bespaart de overheid kosten en vindt efficiënte uitwisseling […]

Lees Verder

Hoe is het mogelijk?

Als fervent praalwagenbouwer en groot liefhebber van het Zundertse bloemencorso vraag ik me ieder jaar weer af: “Hoe krijgen we dit voor toch elkaar?” Een jaarlijks terugkerend project wat steeds weer succesvol blijkt te zijn. Met 300 vrijwilligers werken we aan één bloemencorsowagen die de eerste zondag van september meedoet aan het Zundertse bloemencorso. Een […]

Lees Verder

Het management is de bottleneck

Traditioneel gezien staat management gelijk aan leiderschap en innovatie, maar volgens Toyota staat management voor verbeteren. Toyota Kata is een managementsysteem dat verschillende teams binnen een organisatie dezelfde richting geeft, zodat de gestelde doelen gezamenlijk bereikt kunnen worden. Er zijn vier stappen van de verbeter-Kata; Definieer een visie (ultieme doel / True North), Begrijpen van […]

Lees Verder

Kwaliteitsmodellen vs. Six Sigma

Six Sigma heeft in de afgelopen jaren flinke terreinwinst geboekt op andere kwaliteitsmethodieken. De kracht van Six Sigma, en de hieruit voortvloeiende succesverhalen, doen steeds meer bedrijven ertoe besluiten om de van oorsprong door Bill Smith (Motorola) ontwikkelde methodiek te omarmen. Maar ook Six Sigma is geen panacee en kent derhalve zijn beperkingen. Het ligt […]

Lees Verder

Wildgroei in Lean Six Sigma land, terug naar de bron

Gooi de term ‘Lean Six Sigma’ door de zoekmachine en je ontdekt dat Google je meer dan 14 miljoen hits voorschotelt. Mocht je je aan het oriënteren zijn op de betekenis van Lean Six Sigma, dan is 14M hits wellicht een beetje veel om doorheen te scrollen. Vandaar deze korte uiteenzetting om iedereen in 10 […]

Lees Verder

8 richtlijnen voor een geslaagde pilot

Bij het werken aan verbetering, ontkomen we er in de praktijk vaak niet aan dat er verschillend tegen voorgestelde oplossingen of oplossingsrichtingen wordt aangekeken. De diverse betrokkenen hebben wellicht een afwijkende visie en/of er spelen andere belangen. Niets menselijks is ons immers vreemd. Uiteindelijk zullen er keuzes gemaakt moeten worden: kiezen we voor oplossing A […]

Lees Verder

Waarom Lean “werkt”

Naar aanleiding van mijn vorige blog (Vijf redenen om NIET met Lean te starten!) heb ik vanuit verschillende hoeken de vraag gekregen wat Lean kan brengen voor een organisatie. Zonder inhoudelijk de Lean theorie uit te leggen wil ik graag toelichten waarom ik denk dat Lean “werkt”… 1. Lean communiceert haar “werk” De Lean methodiek […]

Lees Verder

Zo verbetert Kamer Van Koophandel haar telefoongesprekken

De Kamer Van Koophandel (KVK) ontvangt dagelijks ongeveer 1900 telefoontjes over ondernemingszaken. Hoe kan de KVK al deze klanten efficiënt te woord staan? Het beantwoorden van deze telefoontjes en bijbehorende vragen van de klanten neemt veel tijd in beslag. De KVK wil deze gesprekken daarom verkorten. Om deze reden kijkt de KVK samen met Lean […]

Lees Verder

Vraag de studiegids aan voor meer informatie over onder andere het gedetailleerde programma, voorbereiding, doelgroep en examinering.

Studiegids aanvragen