De week van Lean Six Sigma Trainer Aldo Salomons

Aldo Salomons werkt als trainer bij The Lean Six Sigma Company. Hij is gecertificeerd tot Master Black Belt. Maar wat doet hij eigenlijk de hele dag? We laten je heel graag achter onze schermen meekijken. Kijk daarom mee naar de week van Aldo.

MAANDAG

Op maandag en dinsdag ben ik aan het werk bij CZ zorgkantoor. Ik ben daar samen met mijn opdrachtgever verbeteringen aan het testen. Het doel van deze pilot is het proces voor de PGB-aanvragen versimpelen en klantvriendelijker maken. Deze pilot is ook het startpunt om een cultuur van continu verbeteren te gaan creëren. Maar lean doe je nooit alleen. Daar hebben we de medewerkers hard bij nodig.

Draagvlak voor verandering is succesbepalend. Voordat de pilot begon is daarom ruim de tijd genomen om alle medewerkers kennis te laten maken met het verbeterde PGB proces en continu verbeteren. In 2 dagen hebben wij 70 medewerkers meegenomen in de Lean Six Sigma Methodiek. Op de eerste dag heb ik de principes van Lean Six Sigma geïntroduceerd: klantwaarde, verspilling, value stream mapping, stand-ups en verbeterborden zijn allemaal aan bod gekomen.

De échte kracht van Lean Six Sigma is dat je het complexe probleem stapje voor stapje in kaart brengt, waardoor het probleem en de oplossing heel duidelijk worden. Tijdens deze dag hebben medewerkers dit zelf kunnen ervaren aan de hand van een praktijk simulatie.

VSM CZ

DINSDAG

Tijdens de tweede dag heeft het verbeterteam hun collega’s laten zien hoe wij de methodiek hebben toegepast op hun eigen PGB proces. Stap voor stap (DMAIC) heeft het verbeterteam laten zien wat onze verbeterdoelstelling was, welke analyses wij hebben gedaan en wat de conclusies waren (grondoorzaken). Zonder onze oplossingen te vertellen, hebben de medewerkers in verschillende groepen bedacht wat de ideale oplossing zou zijn. In grote lijnen kwamen alle teams uit op de verbeteringen die wij tijdens de pilot wilden gaan uitproberen.

Het resultaat na deze 2 dagen is dat alle medewerkers enthousiast zijn en velen zich spontaan aanmelden om als eerste het nieuwe proces te mogen uitproberen. De pilot loopt inmiddels al enkele weken en de resultaten zijn nog beter dan wij verwacht hadden: het proces voor de PGB-aanvraag is van 93 dagen teruggebracht naar 24 dagen. Performance verbetering is fantastisch, maar voor mij is altijd de kers op de taart: de enthousiaste medewerkers!

 “Het was heel leerzaam en gezellig zo samen met alle collega’s. De praktijk simulatie was leuk om te doen. Grappig om te zien hoe er tijdens het spel dezelfde chaos ontstaat als soms op de werkvloer. Ik ben heel erg benieuwd of de door ons bedachte oplossingen in de praktijk echt gaan werken. Ik ben heel enthousiast. ”

WOENSDAG

In de ochtend ben ik bij een bedrijf dat sociale werkvoorziening uitvoert voor diverse gemeenten. De operationeel directeur heeft eerder een lean training bij ons gevolgd en is daardoor geïnspireerd geraakt door Toyota Kata. Ik ben vandaag gestart met de eerste dag van onze Lean Thinking training aan het voltallige management team. De directeur start met zijn visie voor de komende vijf jaar. Het doel is hiermee duidelijk, de route daarnaar toe nog niet. Zijn vraag aan het team is dan ook: geloven jullie in mijn visie en willen jullie samen met mij op reis om stap voor stap ons bedrijf te verbeteren in de richting van mijn ambitieuze visie?

“Het mooie aan dit project? Het maatschappelijke karakter! Deze organisatie richt zich namelijk op mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Daar kun je dan fijn je steentje aan bijdragen.”

Tijdens de training ontstaat enthousiasme en geloof dat het team met elkaar een cultuur van continu verbeteren wil creëren. Lean Thinking wordt daarbij gezien als een geschikte methodiek. Geen big bang, maar stap voor stap op reis wordt de aanpak. Als eerste stap gaan we daarom 3 concrete verbeterprojecten starten. De verbeterde processen worden dan de nieuwe werkstandaard en het startpunt voor continu verbeteren. De tweede dag training en een workshop om geschikte projecten te kiezen zullen snel volgen.

lean training CZ

DONDERDAG

Vandaag ben ik voor een intake van een verbeterproject bij een bestaande opdrachtgever geweest. Het bedrijf is een zakenreisbureau. Zij gaan dus letterlijk op reis met Lean Six Sigma. Er is mij gevraagd of ik dit project wil gaan oppakken. Dit heb ik al eerder gedaan voor hun Belgische organisatie. Het doel daar was om het klachtenproces te versnellen. En dat is gelukt: de doorlooptijd is meer dan gehalveerd. Daarnaast is er een blijvende cultuur verandering ontstaan, waarbij medewerkers verspillingen en verbeteringen signaleren. Het resultaat is dat er inmiddels al meer dan 100 duizend euro bespaard is doordat onnodig klantcontact dagelijks wordt geëlimineerd. Voor deze opdrachtgever speelt persoonlijke relatie een belangrijke rol. Het is dan de kroon op mijn werk om weer gevraagd te worden voor een vervolgproject.

VRIJDAG

Op vrijdag sluit ik mijn week af met een training voor de open inschrijving van de Green Belt opleiding. Dit is de Lean Six Sigma training om je carrière een impuls te geven. Green Belts spenderen een deel van hun tijd aan projectmatig procesverbeteren. Vandaag behandelen Measure en Analyse fase van de DMAIC project aanpak. De cursisten komen vanuit uitlopende bedrijven en organisaties. Deze keer waren en professionals van een top vijf gemeente, zorginstelling, investeringsbank, penitentiaire inrichting, productiebedrijf, zakelijke dienstverlener en CZ Zorgverzekering. Door deze gemêleerde samenstelling kunnen wij veel ervaringen met elkaar delen en gaat de Lean Six Sigma Methodiek echt leven. Ik krijg echt energie van deze dagen en ga daarom met een glimlach mijn weekend in!

Bij The Lean Six Sigma Company draait het continu om leren. Wil jij meer leren van Lean Six Sigma? Schroom dan niet om direct contact met mij of The Lean Six Sigma Company te nemen.