Wat is Lean?

Wat is lean?

In 1990 maakten James Womack en Daniel Jones een wereld tour ter promotie van hun boek: “The machine that changed the world”. Tijdens de tour gaven zij seminars over de efficiënte manier van produceren bij de Toyota Company. James Womack en Daniel Jones noemen deze manier van werken Lean production.

De theorie hierachter werd later door Womack en Jones beschreven in het boek: Lean Thinking

Lean Thinking vs. Muda – Maar wat is lean?

Wat is Lean Thinking? Lean Thinking (ook wel Lean Management genoemd) is een methodiek om waarde toevoegende activiteiten snel door een proces te laten verlopen. Snelheid is de kern van Lean thinking en alles wat de snelheid binnen een proces belemmert is Muda. Muda is het Japanse woord voor verspillingen en verspillingen zijn alle niet waarde toevoegde activiteiten binnen een proces.

Kortom: Lean Thinking is de methodiek waarmee men snelheid creëert in een proces door niet waarde toevoegde activiteiten (muda) te elimineren.

De 7 verspillingen

Niet waarde toevoegde activiteiten worden in de Lean Thinking theorie gedefinieerd in 7 soorten verspillingen, namelijk:

1. Transport
2. Voorraad
3. Beweging
4. Wachttijd
5. Overprocessing (te moeilijk)
6. Overproductie (te veel)
7. Defecten

Een proces zonder verspillingen komt weinig voor. Organisaties die werken volgens de Lean Thinking methodiek focussen zich daarom op het reduceren van verspillingen tot een haalbaar en vooraf gedefineerd optimum.

De 5 stappen van Womack

De Lean methodiek bevat een 5-stappen model om verspillingen te elimineren en processen te optimaliseren.

Stap 1: Identificeer waarde
Stap 2: Maak een Value Stream Map
Stap 3: Creëer Flow
Stap 4: Creëer Pull
Stap 5: Streef naar perfectie

Iedere stap bestaat uit een set van praktische technieken om het doel te bereiken. Tijdens de training leert u welke technieken dit zijn en hoe u deze kunt toepassen.

Lean in de dienstverlening

De 7 verspillingen lijken geënt op de industrie, omdat daar verspillingen tastbaarder zijn dan in dienstverlenende organisaties. Voorraad ziet men in een magazijn staan en wachttijden als de productieband stilstaat. Binnen de dienstverlening is dit minder visueel, maar zeker niet minder aanwezig.

Studies wijzen uit dat de operationale kosten binnen de dienstverlening bestaat uit 30 tot 80% verspillingen. Hier bestaat de voorraad uit de stapel onafgewerkte offertes, facturen en vergunningsaanvragen. De wachttijd is o.a. de rij voor de balie en defecten zijn inzichtelijk door vragen/klachten die consumenten hebben over hun internet abonnement of verzekering.

De Lean Thinking methodiek is daarom ook in de dienstverlening van toegevoegde waarde. Tijdens de training wordt veel aandacht besteed aan Lean Thinking voor de dienstverlening.

Herkomst van lean

Lean is niet op de ontwerptafel bedacht. Lean productie is ontstaan door een samenloop van omstandigheden. Na WOII besloot Toyota zich volledig te focussen op het bouwen van auto’s. De omstandigheden waren echter moeilijk en de thuismarkt was zeer divers. De vakbonden waren machtig (lopendebandwerk zoals in de USA werd niet geaccepteerd), de Japanse economie was uitgeput en de concurrenten vanuit de Westerse wereld waren erop gebrand om hun thuismarkten te verdedigen met embargo’s en belastingen. Toyota moest de concurrentiestrijd aangaan zonder geld en zonder grote machines.

General Motors en Ford hadden fabrieken ingericht met dure en grote productielijnen die voor slechts 1 type auto o.a. het metaal bewerkten. Noord-Amerikaanse autobouwers hadden het kapitaal om meerdere productielijnen aan te schaffen en haalden schaalvoordeel uit de hoge productieoplages. Toyota had beide niet. Toyota was beperkt in aantal productielijnen waarmee ze ook nog eens meerdere typen auto’s moest produceren.

Taiichi Ohno bedacht in 1940 dat Toyota alleen mee kon dingen in de markt als er snelle omstelbare productielijnen werden ontwikkeld die meerdere type auto’s konden produceren tegen dezelfde kosten als de Amerikaanse auto’s. Voorwaarde voor deze gedachte was dat het opnieuw instellen van een productielijn maximaal 3 minuten mocht duren. Dat was de lat hoog leggen, want bij de Amerikaanse autobouwers duurde het omstellen vaak dagen.

Tien jaar later in 1950, had Ohno zijn productielijnen op het niveau waar hij ze wilde hebben. Snelle omsteltijden, lage voorraden, hoge kwaliteit, kleine batches, etc. Het continu verbeteren en het streven naar one-piece-flow werd later bekend onder de naam: het Toyota Productie Systeem. De aanpak om de flexibiliteit en de snelheid van de Toyota productielijnen te verhogen heeft geresulteerd in verbetertechnieken zoals SMED, Kanban, Poka Yoke, Het Andon koord, Ishikawa, Kaizen, 5S, Value Stream Mapping en vele andere technieken. Dit zijn de hedendaagse Lean tools die bedrijven steeds vaker dagelijks gebruiken om processen te verbeteren. Het zijn hulpmiddelen ontstaan vanuit het streven naar one-piece-flow.

De term ”lean”

John Krafcik liet de term ‘Lean’ voor het eerst vallen in 1988 in zijn artikel: “Triumph of the Lean Production System”. Krafcik nam destijds deel aan het International Motor Vehicle Program (IMVP). Het doel van de IMVP was het vinden van een manier om de Noord-Amerikaanse automobielindustrie opnieuw competitief te maken. Dit IMVP programma was een reactie op de toenemende concurrentie van de Japanse autobouwers en hun kwalitatief hoge producten. Dit meerjarige onderzoek is uitgebreid beschreven in het boek: “The Machine That Changed The World” – J.P. Womack & D.T. Jones

De Lean Practitioner training

De training is een combinatie van theorie en praktijk. Ook wordt er aan de hand van de 5 stappen van Womack wordt een simulatie-proces geoptimaliseerd gedurende de training. Lees hier meer over de Lean Practitioner training.

Was this article helpful?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Trainingen waar Wat is Lean? onderdeel is van het programma

Wilt u meer weten over Wat is Lean?? Bezoek de product pagina's van de volgende trainingen...