Kim, Alex en Sietse zijn enthousiast!
In 2021 werd bij Simian Lean Six Sigma geïntroduceerd en Kim Bobeldijk behoorde tot de eerste lichting die werd getraind. “Ik was toen nog maar net aan boord hier en viel met mijn neus in de boter, want ik had al snel door dat deze manier van denken en doen helemaal bij mij past.” In die periode werkte ze als supervisor op de productieafdeling, maar haar interesse en haar aanstekelijke enthousiasme maakten dat ze tegenwoordig als Continuous Improvement Manager de kartrekker van Lean Six Sigma is. “Daarbij word ik ondersteund door Mariska Buitenhuis van The Lean Six Sigma Company die hier het merendeel van de trainingen verzorgt.”
In maart 2022 werd de tweede groep mensen getraind. Alex Hoogeveen en Sietse Luimstra volgden de Lean Practitioner training en aansluitend net als Kim Bobeldijk de Lean leader training. “Razend interessant én heel goed toepasbaar in de dagelijkse praktijk,” vertelt Alex. Achter hem hangt aan de muur een met kleurige post-its behangen Value Stream Map. Daarop is de procesflow zichtbaar gemaakt, aangevuld met alle beschikbare andere relevante informatie. Het is een helder overzicht van de productstroom en geeft inzicht in de verspillingen en in (overbodige) processtappen. “Het helpt ons het drukproces en alle daarmee samenhangende bedrijfsprocessen te stroomlijnen en te optimaliseren.”
Sietse valt zijn collega bij: “Alex en ik zijn als supervisor aan de productiekant verantwoordelijk voor de dagelijkse operatie en sturen doelgericht op KPI’s om steeds beter te kunnen presteren. Dat is op deze manier ook meetbaar en zichtbaar.”
Met hun nog jonge leeftijd zijn ze alle drie op belangrijke strategische posities actief. Dat heeft alles te maken met hun gedrevenheid, maar ook zeker met kansen zien én kansen pakken en natuurlijk de CEO Wouter Haan die oog heeft voor talent.
Bij Simian, in de (snel)drukkerswereld beter bekend als Reclameland, krijgen de mensen veel vrijheid om op alle gebieden mee te denken en volop kansen om zichzelf te ontwikkelen. “Lean Six Sigma geeft ons daarvoor de benodigde handvatten,” zegt Kim.
Als onderdeel van de praktijkopdracht voor het afronden van de Lean Leadershiptraining geven de drie de komende tijd alle medewerkers een Yellow Belt training. “Dan gaat het bij iedereen echt leven en is het meer dan enkel wat stickers en pijlen op de grond van de productievloer,” vertelt Alex. “Zo krijgen we de hele organisatie in beweging.”
Die trainingen staan gepland voor het einde van het eerste kwartaal. “In dezelfde periode wil ik ook de rest van het praktijkgedeelte afronden. Ik ben bezig met mijn A3 project dat gericht is op klachten en klanttevredenheid en ik ben verbeterborden aan het indelen.” Als dat klaar is, zo geeft ze aan, pakt ze door en begint aan een volgende opleiding want Kim heeft de smaak te pakken.
“Het is niet voor niets dat juist Kim onze Continuous Improvement Manager is geworden,” zegt Alex lachend. “Ze is enorm bevlogen, kan heel planmatig werken en als ze zich ergens in vastbijt dan weet je dat het goedkomt.” Sietse: “Afspraak is afspraak bij Kim en dat is wel zo helder.”
Kim reageert: “Ik was sowieso al vrij geordend dus vandaar dat Lean Six Sigma ook zo goed bij mij past. Thuis krijg ik af en toe gekscherend te horen dat ik wel erg Lean bezig ben, zeker wanneer ik mijn vriend weer eens attendeer op de klok.” Over haar collega’s niets dan lof. “Sietse en Alex zijn toppers. Ze zijn allebei goed in hun vak en vullen elkaar perfect aan, maar ook communicatief zijn ze erg sterk en ze kunnen goed met mensen omgaan. Dat heb je nodig als je iedereen mee wilt krijgen in dit continue verbeterproces.”
Vraag de studiegids aan voor meer informatie over onder andere het gedetailleerde programma, voorbereiding, doelgroep en examinering.
Studiegids aanvragen