Case: Reclameland – dé nummer 1 online drukkerij van Nederland

Voor zo ongeveer al het denkbare wat je kunt bedrukken, kun je terecht bij Reclameland. “Wat ons uniek maakt is dat we zo goed als alles ook echt zelf bedrukken en dus niet zoals veel drukwerkbemiddelaars uitbesteden. Het is heel divers, van flyers en folders tot en met banners, tassen en vlaggen. Het voordeel van onze werkwijze is dat we, doordat we alles in eigen hand hebben, flexibel in kunnen spelen op speciale klantwensen en de kwaliteit optimaal kunnen bewaken,” zegt Business Officer Gerwin Verdonk.

12 jaar geleden kwam hij aan boord en toen kwamen er gemiddeld 70 bestellingen per dag binnen. “Vandaag de dag hebben we zo’n 600.000 klanten en daar komen er dagelijks circa 250 tot 300 bij. Dat betekent dat je constant moet investeren om die groei bij te houden. We hadden begin 2020 net een nieuwe productiehal neergezet, toen corona de business bijna helemaal stillegde. Bij de pakken neerzitten heeft geen zin en wij hadden er ook geloof in dat de markt weer zou aantrekken. Dan kun je maar beter goed afgetraind aan de start staan. Een nieuwe hal en een orderstroom die opdroogde, betekende dat we ons de tijd gunden om structuur aan te brengen en processen te optimaliseren.”

Er was al wel vaker een dik managementboek gelezen, maar dit was hét moment voor Reclameland om ook echt door te pakken. “We zijn aan de slag gegaan met Lean Six Sigma en daar profiteren we nu volop van.” Zelf volgde Gerwin de Lean Practitioner training. “De training zelf was bijzonder leerzaam. En ook erg leuk om met collega’s oefeningen en simulaties te doen waardoor je nieuwe inzichten krijgt. Dat geeft echt energie! Ik houd van orde en structuur en deze training was me dan ook op het lijf geschreven. Nadenken over waarom je iets op een bepaalde manier doet en of het wellicht nog beter en slimmer kan, dat is in feite waar we sindsdien elke dag mee bezig zijn.

We hebben inmiddels de nodige mensen laten trainen, maar dat is een ongoing process. Naast enkele Yellow Belts en Green Belts en mensen die net als ik de Lean Practitioner training hebben gevolgd, hebben we sinds we een nieuwe Manager Operations hebben aangetrokken ook een Black Belt in huis. Dat werkt, want je merkt dat hoe meer mensen ermee bezig zijn, hoe meer het bij iedereen gaat leven en ook meetbare resultaten oplevert.” Een inmiddels afgerond project heeft erin geresulteerd dat de doorlooptijd voor de productie van beurswanden aanzienlijk is verkort. Daarmee versterken we onze concurrentiepositie.

We zijn op meerdere afdelingen de processen goed onder de loep aan het nemen. We zijn gestart aan de productiekant om daar de leidinggevende mensen te trainen, maar als een olievlek gaat het nu door de hele organisatie heen en op alle niveaus. Na de zomer starten er nog enkele projecten. Veel daarvan zijn productie gerelateerd, maar de IT-, administratie- en inkoopafdeling etc. volgen ook allemaal want ook daar kunnen we stappen maken.” In een volgende editie van de blog komen collega’s van Gerwin aan het woord om over hun projecten én resultaten te berichten. Daarbij kunnen ze klankborden met Mariska Buitenhuis die, sinds Reclameland met Lean Six Sigma is gestart, alle trainingen verzorgt. “Dat bevalt ons prima. Ze zet ons aan het denken en helpt ons op weg. Continuous improvement helpt ons als organisatie vooruit en dat besef leeft bij steeds meer van onze mensen en dus zullen we er ook steeds meer gaan trainen.” Wordt vervolgd.

Wil je meer leren of heb je een vraag?

Vraag onze studiegids aan voor meer informatie.

  • DD slash MM slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vraag de studiegids aan voor meer informatie over onder andere het gedetailleerde programma, voorbereiding, doelgroep en examinering.

Studiegids aanvragen