OKR

Een OKR staat voor Objective en Key Results. Hiermee stel je doelen vast en koppel je er resultaten aan die inzichtelijk maken of de doelstelling is behaald. Dit creëert een raamwerk van waaruit je kunt meten en monitoren.

OKR’s zijn als praktisch model om projectmatig en strategisch te werken vitaal voor ieder type organisatie. We zien dan ook dat de meeste organisaties, ongeacht hun locatie of formaat, dit model hebben geadopteerd.

Eén van de sterkste punten van het OKR framework is dat het managementbeslissingen transparant en zichtbaar maakt.

OKR: Precieze, strategische doelstellingen

Het is belangrijk om mijlpalen te creëren die doelstellingen en resultaten vertegenwoordigen. Dit omdat op die manier verzekerd is dat elke actie en ieder initiatief vanuit de organisatie rechtstreeks bijdraagt aan dat wat het management wil bereiken.

Hoe preciezer OKR’s worden vastgesteld, hoe makkelijker ze te monitoren zijn en hoe beter je dus kunt zien welke voortuitgang er wordt geboekt.

Voorbeelden van correcte OKR’s

  1. 20% meer sales van product X voor Q3
  2. Totale churn verminderen met 5%

Voorbeelden van niet-ideale OKR’s

  1. Meer leads genereren
  2. Blokkades identificeren en elimineren die bijdragen aan churn

Wanneer we de latere voorbeelden analyseren, valt op dat het geen optimale OKR’s zijn. Dit komt bij de eerste omdat deze niet exact is. Specifiek dat er geen meetbare en specifieke verwachting van de uitkomst is vastgesteld.

Bij voorbeeld twee is het probleem dat er een tussenstap staat beschreven om een doelstelling, zoals de OKR ‘Totale churn verminderen met 5%’, te bereiken. Zo’n stap kan beter als tweede-laags doel geïdentificeerd worden dan als OKR.

OKR versus KPI

Waar OKR’s een groep doelen en resultaten vertegenwoordigen, zijn KPI’s de statistieken om deze te bereiken binnen hetzelfde raamwerk.

KPI’s (Key Performance Indicators) stellen je in staat om progressive van een project op een heldere en betrouwbare manier te meten, en geven een indicatie van de relevante factoren daaromheen.

Waar het behalen van een OKR gemeten kan worden op een schaal van 0-100, is een KPI indicator meetbaar op basis van kwantitatieve, variabele waarden.

Voorbeelden van een bedrijfsscenario

Bij een e-commerce partij die auto- en motoronderdelen verkoopt wordt significante churn geobserveerd, ondanks dat de website goede perspectieven en mogelijkheden biedt.

OKR 1: Churn reduceren van 10% naar 5%

Belangrijke strategische punten:

  • De online sales funnel analyseren om blokkades en obstakels te identificeren.
  • De algehele kwaliteit van de klantenservice verbeteren

KPI 1: Huidige NPS score (Net Promoter Score) 70

KPI 2: Het duurt gemiddeld 9 tot 10 minuten voordat een aankoop in de webshop voltooid is, mede door de verplichte gebruikersregistratie.

Nieuwe KPI’s die nodig zijn om de OKR te behalen:

  • De NPS score omhoog brengen naar 80 om te bewijzen dat de klantenservice is verbeterd.
  • De gemiddelde aankooptijd terugbrengen naar 3 à 4 minuten, de gebruikersregistratie optioneel maken, maar wel zorgen dat het mogelijk blijft om klantdata op te halen.

OKR en bedrijfsambities

Vooraf vastgestelde doelen bereiken met minimale inzet is uitzonderlijk. Daarmee bedoelen we zowel fantastisch als zeldzaam. Dergelijke successen moeten ook zeldzaam zijn, anders is de kans groot dat de OKR ambitieuzer had kunnen zijn.

OKR’s worden ontwikkeld om de organisatie aan te moedigen en zoveel mogelijk potentie aan te spreken. Daarom neemt een agressiever bedrijfsmodel ook risico’s mee en opereert het vaak in het hogere deel van die waardes, met als doel om zoveel mogelijk impact te maken met de resultaten.

Het maakt niet uit wat het doel is, zolang dit maar ambitieus is met een grote waarde wanneer het resultaat is behaald. Dit kan dus 200% meer sales zijn of slechts een 0,01% verbeterde klanttevredenheid.

Verder kunnen OKR’s worden gedefinieerd door strategische en tactische doelen.

De strategische doelen zijn vaak van iets hoger niveau, worden door het management vastgesteld en betreffen de gehele organisatie. Ze geven aan waar de organisatie naar toe werkt over een langere termijn.

De tactische doelstellingen betreffen meer de operationele teams en korte termijn initiatieven.

Neem contact met ons op om meer te leren over het vaststellen en bereiken van de juiste OKR’s voor jouw organisatie. Gebruik hiervoor de onderstaande link en ontdek de Lean Six Sigma bedrijfsconsultancy aanpak.

OKR en continue verbetering – Lean Six Sigma

Eén van de grootste uitdagingen van continu verbeteren is een effectief performance management. OKR heeft hierin een duidelijk voordeel.

Door te weten wat je Objective is en deze te vertalen naar kernresultaten kun je deze managen en behalen. Te vaak zitten we vast aan achterblijvende KPI’s die het performance management laten instorten omdat je geen toekomstige doelen behaalt. OKR’s voorkomen dit.

Het OKR raamwerk biedt veel transparantie en zichtbaarheid op de effectiviteit van beslissingen vanuit het management. Goed opgezette doelen en kernresultaten maken het gemakkelijk om deze te monitoren en actie te ondernemen waar nodig. Doelen en kernresultaten zijn op die manier meetbaar en makkelijk uit te leggen, waardoor het makkelijker is om OKR’s te behalen met de gehele organisatie.

Dat zorgt weer voor meer actie wanneer er wordt gestuurd op continue verbetering. Lean Six Sigma in een organisatie zoals je die kent heeft zo een makkelijke manier om je prestaties te managen, verbeteren en aan te passen aan de doelen en kernresultaten die je wenst te behalen.

Wil je meer leren of heb je een vraag?

Vraag onze studiegids aan voor meer informatie.

  • DD slash MM slash JJJJ
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Vraag de studiegids aan voor meer informatie over onder andere het gedetailleerde programma, voorbereiding, doelgroep en examinering.

Studiegids aanvragen