Een aantal jaren geleden werkte ik bij een grote internationale firma als Total Quality Manager. Van Lean Six Sigma programmaās was in die tijd nog geen sprake, maar van verbeterprogrammaās volop. We richtten ons toen op 3 speerpunten, te weten: ISO9000, Teamwork en Statistische Proces Controle. Nu is Lean Six Sigma dĆ© methode om te verbeteren, maar is Lean Six Sigma nu oude wijn in nieuwe zakken of een geweldig huwelijk met kwaliteitsmanagement programmaās?
ISO9000 had vooral tot doel om in elke vestiging en afdeling de basis voor kwaliteit te leggen. We noemden dit: āhet huis op orde brengenā. Immers met ISO9000 leg je de basis voor kwaliteit en het helpt ook om overal in de organisatie de eerste stappen naar kwaliteitsdenken te maken. Dus we begonnen uiteraard eerst in productie en de kwaliteitscontrole, maar voor we het in de gaten hadden werden ook customer service, het magazijn, inkoop en technologie erbij betrokken. Vanuit de geachte: āKwaliteit voor de klant maak je met zān allen.ā Niet lang daarna werden ook andere dienstverlenende afdelingen geĆÆnteresseerd in ISO9000, zoals productontwikkeling, veiligheid & milieu en financiĆ«n. ISO9000 is heel goed voor de lange termijn borging van de kwaliteit, maar als je continu wilt verbeteren moet je meer doen.
Doorpakken op continu verbeteren
Dus naast ISO9000 waren er de Teamwork activiteiten, die tot doel hadden om samen met de betrokkenen de bedrijfsprocessen te verbeteren. Je moet hierbij denken aan het verbeteren van het order-tot-leveringsproces. Maar ook voorraadbeheer, ontwikkelingsprocessen, afhandeling van klachten en vooral het oplossen van allerlei kwaliteitsproblemen werden aangepakt. Veelal ging het om het beter en sneller maken van de processen (lean) en het verminderen van de fouten (six sigma).
Statistiek en verbeteren
Met behulp van Statische Proces Controle, maar ook FMEA en Design of Experiments, deden we hiernaast de meer technische verbeteringen. Deze zijn minstens zo belangrijk bij het voorkomen van technische problemen.
Terugkijkend kun je dan ook de vraag stellen: āWat ontbrak er nu aan bovenstaande programmaās?ā. Immers veel van de elementen, die in Lean Six Sigma zitten kwamen ook al in de verbeterprogrammaās voor. Het antwoord hierop is, dat een meer gerichte probleemoplossingsmethode en bijbehorende structuur ontbrak. Dus alle losse elementen waren er wel, maar ze pasten nog niet echt goed samen.
Lean Six Sigma heeft hier voor mij 2 zaken aan toegevoegd:
- Wat je ook verbeterd, zorg dat je altijd werkt vanuit de klant, en
- Zorgen dat je op een systematische manier en met behulp van gegevens je probleem oplost en je proces verbeterd. Het maakt hierbij niet zoveel uit of je nu wat meer een āleanā of wat meer een āsix sigmaā probleem hebt.
Door Lean Six Sigma in de kwaliteitsprogrammaās te integreren ontstond veel meer samenhang. ISO9000 blijft zijn eigen rol houden: de basis en de borging.
Vraag de studiegids aan voor meer informatie over onder andere het gedetailleerde programma, voorbereiding, doelgroep en examinering.
Studiegids aanvragen