Lean Six Sigma en Kwaliteitsprogramma’s: een goed huwelijk?

Een aantal jaren geleden werkte ik bij een grote internationale firma als Total Quality Manager. Van Lean Six Sigma programma’s was in die tijd nog geen sprake, maar van verbeterprogramma’s volop. We richtten ons toen op 3 speerpunten, te weten: ISO9000, Teamwork en Statistische Proces Controle. Nu is Lean Six Sigma dé methode om te verbeteren, maar is Lean Six Sigma nu oude wijn in nieuwe zakken of een geweldig huwelijk met kwaliteitsmanagement programma’s?

ISO9000 had vooral tot doel om in elke vestiging en afdeling de basis voor kwaliteit te leggen. We noemden dit: “het huis op orde brengen”. Immers met ISO9000 leg je de basis voor kwaliteit en het helpt ook om overal in de organisatie de eerste stappen naar kwaliteitsdenken te maken. Dus we begonnen uiteraard eerst in productie en de kwaliteitscontrole, maar voor we het in de gaten hadden werden ook customer service, het magazijn, inkoop en technologie erbij betrokken. Vanuit de geachte: ”Kwaliteit voor de klant maak je met z’n allen.” Niet lang daarna werden ook andere dienstverlenende afdelingen geïnteresseerd in ISO9000, zoals productontwikkeling, veiligheid & milieu en financiën. ISO9000 is heel goed voor de lange termijn borging van de kwaliteit, maar als je continu wilt verbeteren moet je meer doen.

Doorpakken op continu verbeteren

Dus naast ISO9000 waren er de Teamwork activiteiten, die tot doel hadden om samen met de betrokkenen de bedrijfsprocessen te verbeteren. Je moet hierbij denken aan het verbeteren van het order-tot-leveringsproces. Maar ook voorraadbeheer, ontwikkelingsprocessen, afhandeling van klachten en vooral het oplossen van allerlei kwaliteitsproblemen werden aangepakt. Veelal ging het om het beter en sneller maken van de processen (lean) en het verminderen van de fouten (six sigma).

Statistiek en verbeteren

Met behulp van Statische Proces Controle, maar ook FMEA en Design of Experiments, deden we hiernaast de meer technische verbeteringen. Deze zijn minstens zo belangrijk bij het voorkomen van technische problemen.

Terugkijkend kun je dan ook de vraag stellen: “Wat ontbrak er nu aan bovenstaande programma’s?”. Immers veel van de elementen, die in Lean Six Sigma zitten kwamen ook al in de verbeterprogramma’s voor. Het antwoord hierop is, dat een meer gerichte probleemoplossingsmethode en bijbehorende structuur ontbrak. Dus alle losse elementen waren er wel, maar ze pasten nog niet echt goed samen.

Lean Six Sigma heeft hier voor mij 2 zaken aan toegevoegd:

  • Wat je ook verbeterd, zorg dat je altijd werkt vanuit de klant, en
  • Zorgen dat je op een systematische manier en met behulp van gegevens je probleem oplost en je proces verbeterd. Het maakt hierbij niet zoveel uit of je nu wat meer een “lean” of wat meer een “six sigma” probleem hebt.

Door Lean Six Sigma in de kwaliteitsprogramma’s te integreren ontstond veel meer samenhang. ISO9000 blijft zijn eigen rol houden: de basis en de borging.

1 reactie

  1. anton Reageer

    ISO is voor ons de norm, LEAN de vorm in de praktijk. Natuurlijk gaan ze goed samen , ze vullen elkaar aan. Lees maar waar de overeenkomsten zitten.

    http://www.leanquality.nl/blog/iso-certificeringmet-lean/