Bij Van Ameyde wordt altijd gestreefd naar het behalen van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV). In de dagelijkse praktijk blijkt dat dit door grote drukte niet altijd lukt. De KKV houdt in dat vragen en verzoeken binnen 10 dagen worden afgehandeld. In het verleden werd er in teveel gevallen niet aan deze norm voldaan. Van Ameyde streeft naar perfectie en is daarom gestart met een Lean Six Sigma traject.
De case
Van Ameyde regelt de schadeafhandeling voor een Nederlandse verzekeraar. Hiervoor verwerken ze zowel particuliere als zakelijke claims. Drie partijen hebben belang bij het voldoen aan de KKV norm:
- De partij die schade heeft geleden;
- De verzekeraar;
- De directie Van Ameyde.
Aan welke eis moest Van Ameyde voldoen?
De KKV schrijft voor dat binnengekomen stukken binnen 10 werkdagen volledig afgehandeld moeten zijn. De klant moet binnen 10 werkdagen geïnformeerd worden over deze afhandeling. De KKV eist dat in 90% van de gevallen hieraan wordt voldaan.
Welke methodiek is er gebruikt?
De methodiek die voor deze case van toepassing is DMAIC (Define, Measure, Analyze,Improve & Control). Dit is een Six Sigma projectstructuur die via vijf stappen het proces verbetert. Uiteindelijk zijn er vier schadebehandelaars en twee teammanagers aan de slag gegaan. Het doel: voldoen aan de eisen van het KKV-keurmerk.
Het resultaat
Het uiteindelijke resultaat mag er zijn! Naast een kostenbesparing van €85.000 per jaar is er ook een eenvoudige en eenduidige manier van werken ontwikkeld. Eerst is er een werkinstructie gemaakt. De werkinstructie is vervolgens in workshops uitgelegd en later geoefend met medewerkers. Deze is gepromoot door de teammanager. Uiteindelijk is dit gemonitord door de operationeel manager en gecontroleerd door het kwaliteitsteam. Door de procestijd in te korten heeft Van Ameyde €85.000 per jaar kunnen besparen. Dit komt doordat het aantal gevallen waarbij niet aan de KKV eis is voldaan met 24% is verminderd.
Welke lessen kun je hieruit trekken?
In 9 maanden heeft Van Ameyde €85.000 per jaar kunnen besparen. Dit hebben zij weten te bereiken door gebruik te maken van Lean Six Sigma methodes. Aan de hand van dit praktijkvoorbeeld kunnen we stellen dat continu verbeteren bij bedrijven belangrijk is. De besparingen en kwaliteitsverbeteringen blijken een groot succes voor Van Ameyde.
Lean Six Sigma iets voor jou en je organisatie?
We feliciteren Jos van Dijk (Van Ameyde) met het behalen van de certificaten. Hij heeft Lean Six Sigma goed begrepen en fantastisch toegepast. Lean Six Sigma draait om procesverbetering, wil jij hier meer van weten? Wil je net als Jos van Dijk het toe kunnen passen in je eigen bedrijf of het bedrijf waar je werkzaam bent? Neem dan contact met ons op en ontdek de mogelijkheden.
Vraag de studiegids aan voor meer informatie over onder andere het gedetailleerde programma, voorbereiding, doelgroep en examinering.
Studiegids aanvragen