Lean Six Sigma, een term die meer en meer gebruikt wordt als het gaat om productiviteitsverhoging en kostenbesparing. Maar wat is Lean Six Sigma nu echt? En waarom zou je als accountant iets moeten weten van procesverbetermethodieken? Als accountant verandert je rol. De klant verwacht advies rondom haar financiële resultaten. Beter gezegd, je klant wilt weten waar optimalisatie mogelijkheden zijn en waar eventueel kansen liggen om kosten te besparen. Lean Six Sigma is een structuur, filosofie én toolset om besparingen te realiseren. Het mes snijdt dus aan twee kanten. Enerzijds bespaart een organistie kosten door efficient te werken en anderzijds stijgt de klanttevredenheid door de hoge kwaliteit.
Organisaties die met de kaasschaafmethodiek kosten besparen gaan het uiteindelijk niet winnen van organisaties die zich focussen op kwaliteit en klanttevredenheid. Winnen doe je door te focussen op snelheid (Lean filosofie) én het leveren van de hoogste kwaliteit (Six Sigma filosofie). Wie de juiste balans weet te vinden, bespaart de meeste kosten en overleeft.
Toyota was het eerste bedrijf die deze filosofie oppakte, het doorontwikkelde en in de praktijk bracht. Ze noemde haar aanpak het Toyota Productie Systeem. Jack Welch, CEO van General Electric (GE), was eind jaren ‘80 onder de indruk en zocht naar de toepasbaarheid ervan in zijn organisatie. Hij richtte een soortgelijk systeem voor GE op en noemde het de Six Sigma Way. 12 jaar later stond GE aan de absolute top.
Accountants kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan het succes van Lean Six Sigma. De financiële resultaten van een organisatie zijn namelijk de inspiratiebronnen voor verbeterinitiatieven.