Financiële resultaten de inspiratiebron voor verbeterinitiatieven

De rol van de accountant verandert. Het leveren van betrouwbare, snelle en kwalitatief goede dienstverlening is noodzakelijk. Om als accountant het verschil te maken is het van belang hierop in te spelen. Wij zien dat binnen de financiële dienstverlening verbeterinitiatieven steeds meer gerealiseerd worden door Lean Six Sigma toe te passen. Dit is dé verbetermethodiek om verspillingen binnen organisaties te verminderen. Met de uitbreiding van ons portfolio is The Lean Six Sigma Company nu de enige aanbieder in Nederland met een Lean Six Sigma training speciaal afgestemd op accountants. De driedaagse training levert 21 PE-punten op van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants.  

Hoe is Lean Six Sigma toepasbaar binnen de financiële dienstverlening?

De klant wil advies rondom financiële resultaten. Dit moet snel en foutloos en de hele wereld kijkt mee. Daarin wil de klant steeds meer toegevoegde waarde. Naast verslaglegging vindt de klant een diagnose op basis van deze cijfers vaak nog veel belangrijker. Uit de praktijk blijk dat in dit proces veel verspillingen zitten. Lean Six Sigma wint om die reden steeds meer terrein binnen de financiële dienstverlening. Het geeft handen en voeten aan verbeterinitiatieven. Het inzichtelijk hebben van de processen in het kader van compliance is veelal op orde. De volgende stap is meetbaar maken en verbeteren. Black Belts en Green Belts geven met verbeterprojecten invulling aan deze verbeteringen waardoor de looptijd wordt verkort, klanttevredenheid omhoog gaat en de kosten worden gereduceerd. Lean Six Sigma is een methodiek die al veel organisaties geholpen heeft om succesvoller te worden. Ook binnen de financiële dienstverlening begint het zijn vruchten af te werpen.

Rogier Bergenhenegouwen: “Ik werk zelf bij een accountancy kantoor. Daar merk ik dat mijn eigen rol in rap tempo verandert. Dit komt mede door de snelle digitalisering. Maar de klant verwacht ook steeds meer waarde voor zijn geld. Door projecten op te pakken volgens de Lean Six Sigma methodiek zorgen we ervoor dat de klant geld kan besparen, omdat je verspillingen direct kunt herkennen en elimineren. Daarnaast is Lean Six Sigma kennis voor je eigen carrière ook heel relevant, omdat je hiermee je positie intern en op de markt versterkt”.

De klant toegevoegde waarde leveren

Na de driedaagse training zijn accountants in staat om adviezen te geven aan de hand van The Lean Six Sigma methodiek. Hiermee spreken zij  dezelfde taal de specialisten op het gebied van procesverbeteren. De wereld om de accountant heen blijft veranderen, daar wil The Lean Six Sigma Company met deze nieuwe training inhoudelijk op inspelen.

Paul Suijkerbuijk, Master Black Belt bij The Lean Six Sigma Company: “Door het toepassen van Lean Six Sigma slagen organisaties erin een cultuur van continu verbeteren te initiëren van binnenuit. Onze cursisten werken onder andere bij organisaties als Fagro en PWC. We leiden nu al veel accountants op binnen onze reguliere trainingen. Zij blijken hier baat bij te hebben in hun dagelijkse werkzaamheden. Maar ook onze eigen dienstverlening willen we continu blijven verbeteren. Daarom hebben we een Lean Six Sigma training ontwikkeld speciaal voor accountants. Deze training is specifiek afgestemd op de financiële processen en geeft dus een extra verdiepingsslag. We leren accountants op een andere manier kijken naar processen en verspillingen herkennen.”

Als jij ook gestructureerd aan de slag wilt met het verbeteren van problemen, dan kan een Lean Six Sigma training voor Accountants je hierbij helpen. Schroom niet om contact met ons op te nemen via 010 2222 860 of lees meer op onze website. Via de website kun je ook direct met ons chatten om je vragen te stellen.