Lean Six Sigma binnen het Onderwijs
Vanuit de politiek wordt aan het onderwijs gevraagd om de kwaliteit voortdurend te verbeteren. Voor het onderwijs is dit niet nieuw en wordt hier ieder jaar aan gewerkt. Maar in sommige gevallen is dat gewoonweg niet mogelijk en dient de politiek ook hierin haar verantwoordelijk te nemen. Met alle gevolgen van dien, hierbij een aantal praktijkvoorbeelden:
- Voor het primair onderwijs heeft dit het gevolg gehad dat op 5 oktober 2017 jl. landelijke stakingen hebben plaatsgevonden om oa. de werkdruk te verlagen en de salarissen te verhogen.
- Inspectie van het Onderwijs gaat nog strenger letten op de kwaliteit, waarbij zij de volgende vragen centraal stellen:
- Is er voldoende zicht op de onderwijskwaliteit en wordt er gestuurd op verbetering van de onderwijskwaliteit?
- Is er een professionele kwaliteitscultuur en functioneert het bestuur transparant en integer?
- Wordt er actief gecommuniceerd over de eigen prestaties en ontwikkelingen van het bestuur en die van zijn scholen?
- Is het financieel beheer deugdelijk?
- Voor hogescholen en universiteiten blijkt uit verschillende onderzoeksrapporten dat de kwaliteit van het onderwijs onder de maat is.
Ondanks dat scholen en universiteiten kwaliteit (hoog) op hun agenda hebben staan, blijkt het in de praktijk erg lastig te zijn het niveau voortdurende te verbeteren danwel vast te houden. Maar is het wel realistisch om de kwaliteit van het onderwijs voortdurend te verbeteren als ook sprake is van een aantal verstorende factoren. Zo komt er minder geld beschikbaar en dient er meer gedaan te worden met het zelfde aantal danwel minder mensen. Het lijkt er op dat het lastig is om de politiek tevreden te houden over de kwaliteit van het onderwijs. Want dat er steeds meer kwaliteit moet worden geleverd, met minder geld en/of mensen, heeft toch een plafond, toch?
Snelle processen, tevreden docenten
The Lean Six Sigma Company is van mening dat binnen het onderwijs veel kwaliteitsverbeteringen valt te halen inclusief deze verstorende factoren. Sterker nog, wij zien deze verstorende factoren juist als kansen voor het onderwijs!
De onderwijsbranche is één van de weinige branches waar met weinig financiële middelen een hoge mate van kwaliteitsverbetering te realiseren is. Lean Six Sigma biedt een structuur en handvatten om systematisch fouten uit het proces te elimineren en de doorstroming te verhogen. Dit leidt tot goedkopere, verbeterde en snellere processen en tevreden docenten en studenten.
Typische Lean Six Sigma projecten binnen onderwijs
- Verlaging van de werkdruk bij docenten
- Professionele teams creëren die met elkaar continu de dialoog voeren over de kwaliteit van het onderwijs
- Stabiele roosters
- Verbeterde kwaliteit van examens
- Verhoging van het aantal studenten die succesvol hun opleiding hebben afgerond
- Verlaging van het percentage schoolverlaters
- Verhoging van de studententevredenheid
- Klantgerichte processen creëren
- Een permanente verbetercultuur creëren