Jan-Hein Tempelman

Jan-Hein Tempelman

Lean consultant / trainer

“Wat zou het voor uw organisatie betekenen als uw medewerkers naar processen kijken door de ogen van de klant. Als uw medewerkers getraind zouden zijn verspillingen te herkennen, deze verspillingen niet meer te accepteren en in staat zouden zijn deze verspillingen te elimineren?”

Waar heb ik het vak geleerd?

In de zomer van 2006 las ik het boek “Lean thinking” van James P. Womack en Daniel T. Jones. Sinds die tijd heeft Lean Six Sigma mij niet meer losgelaten. Ik vroeg mij hardop af: “Wat heb ik de laatste 10 jaar zitten doen?” Na de tweede keer lezen wist ik het zeker; “Hier wil ik in verder, dit wil ik gaan doen!”. Ik heb mijn baan opgezegd, ben een training gaan volgen bij The Lean Six Sigma Company en gaan werken bij IDS Scheer (Business Process Management – ARIS). Vervolgens ben ik de methodiek gaan toepassen met verrassend snelle- en goede resultaten. Toen 1 jaar later The Lean Six Sigma Company mij belde, met de vraag of ik bij hun wilde werken, hoefde ik geen seconde na te denken.

Mijn achtergrond

Na mijn studie bedrijfseconomie ben ik gaan werken voor Heineken. Ik heb daar (12 jaar) mogen werken aan een fantastisch product samen met hele goede, gedreven en leuke collega’s. De rode draad in mijn Heineken-carriere is financiën, logistiek, IT en procesverbetering (o.a. controller Sales en Marketing en Business Informatie Manager). Het mooie van een groot internationaal bedrijf is dat je de kans krijgt, in korte tijd, veel verschillende kanten van het bedrijf te zien; Je krijgt de kans om veel te zien en veel te leren – daar heb ik nog dagelijks profijt van.

Ik heb echt de leukste baan van Nederland!

Mensen op nieuwe ideeën brengen, inspireren en begeleiden naar de eerste tastbare resultaten (verbeterde processen) is het mooiste wat er is. Ongeveer 40% van mijn werkweek besteed ik aan het geven van Lean Six Sigma (LSS) trainingen. De resterende tijd ben ik bezig om LSS te implementeren binnen organisaties en begeleiding van LSS professionals bij hun eerste projecten.
Het verveelt nooit om te zien dat mensen, na het volgen van de training, staan te trappelen om het geleerde in de praktijk te brengen. Zeker als ze tot de conclusie komen dat LSS werkt en dat de resultaten sneller en makkelijker te realiseren zijn dan zij zelf voor mogelijk hadden gehouden.

Twee voorbeelden:

  1. Versnelling van de kwartaalafsluiting bij een grote bank van 2 weken naar 3 dagen
  2. Beschikbaar maken van re-integratieplannen voor gevangenen van >40 dagen naar 28 dagen

Procesverbeteren is een vak

Procesverbeteren deed ik op basis van gezondverstand en bijna altijd zocht ik de oplossingen in IT investeringen; grote projecten die altijd langer duurden dan verwacht, meer geld kosten dan begroot en gepaard gingen met veel ‘duwwerk’ tijdens de implementatie.

Nu weet ik dat er methodieken zijn die je met een andere bril laten kijken naar je bedrijfsprocessen, een stappenplan (en een toolbox) bieden om problemen op te lossen en ervoor zorgen dat de veranderingen gedragen worden door de organisatie en door de medewerkers die het werk moeten doen.
Er is altijd tijd om fouten te corrigeren zodat de klant er niets van merkt, maar nemen zelden de tijd om te zorgen dat het niet meer fout gaat.
“FIXEN terwijl wij zouden moeten zorgen dat het NOOIT MEER FOUT GAAT”.

Starten met LSS binnen uw organisatie betekent mensen de tijd, de ruimte, de kennis en de middelen geven om te achterhalen wie uw klant is, wat uw klant wil, deze klantwens vertalen in concrete doelstellingen, te meten hoe u nu scoort en vervolgens te werken aan structurele verbeteringen.

“Je gaat het pas zien als je het door hebt” – J. Cruijff.

Laatste berichten

Lees de laatste blog berichten van Jan-Hein Tempelman.